Litteratur hjärta Skolan

Att läsa böcker på tidspress med annalkande analys efteråt kan kännas väldigt jobbigt, MEN de vidgar de litterära vyerna något oerhört. Vad jag syftar på är engelska- och svenskalektionerna i skolan. För en liten tid sedan läste jag 1984 av George Orwell, vars recension snart kommer att läggas upp, vilket antagligen hade dröjt ett antal år innan det skulle inträffa med tanke på min bokhög hemma. Tack vare engelskalektionen blev den läst nu och det är jag väldigt glad över eftersom boken var långt bättre än vad jag hade förväntat mig.

I ungdomsbokvärlden blir klassiker ibland lite bortglömda. Jag har sett många bokbloggare som recenserat en hel del klassiker, vilket är väldigt roligt, men i övrigt känns intresset svalt. Jag är absolut inte för tvångsläsning men skolan ger en skvätt litteraturhistoria på köpet. Lektionstid till läsning, svårt att slå. Idag på svenskalektionen fick jag A Clockwork Orange till att läsa på temat Nyfikenhet, det gör mig nyfiken!

Så, allt detta svammel är till för att säga; Jag tycker om skolans litteraturundervisning!

/Johanna

Kommentera

