A Tale of Two Cities

Författare: Charles Dickens

After eighteen years as a political prisoner in the Bastille, the ageing Doctor Manette is finally released and reunited with his daughter in England. There the lives of two very different men, Charles Darnay, an exiled French aristocrat, and Sydney Carton, a disreputable but brilliant English lawyer, become enmeshed through their love for Lucie Manette. From the tranquil roads of London, they are drawn against their will to the vengeful, bloodstained streets of Paris at the height of the Reign of Terror, and they soon fall under the lethal shadow of La Guillotine.

Jag hörde för första gången talas om den här boken i Clockwork Angel av Cassandra Clare, och kände för att se vad det var för någon bok. När vi sedan skulle läsa engelska klassiker i skolan passade det därför bra att jag läste just A Tale of Two Cities.

Boken börjar riktigt förvirrande. Långa beskrivningar av miljö och människor man inte vet något om… Sedan lite dialoger som man inte heller visste vad de handlade om. Det var nästan frustrerande faktiskt, jag förstod nästan alla engelska ord, men jag förstod på något vis inte meningarna. Lite som att ha alla pusselbitar i ett pussel, men inte alls förstå hur de ska sitta ihop. Efter de första femtio sidorna var jag osäker på om jag ens skulle orka läsa hela boken. Ändå fortsatte jag, och det berodde främst på att alla delar inte var lika förvirrande som början. Vissa hade jag full koll, jag visste vem kapitlet handlade om och vad han/hon sysslade med, och dessa delar tyckte jag verkligen om. Därför har jag nu läst färdigt hela boken och det är jag otroligt glad för!

Charles Dickens binder nämligen ihop hela säcken i slutet och det visar sig att alla karaktärer har sin egen lilla roll i historien. Om jag skulle läsa boken en gång till skulle jag därför ha en HELT annan bild av de delar som handlade om till synes oviktiga karaktärer. Det hade nästan varit kul att läsa om den, just för att ta reda på de detaljer jag inte lade märke till vid första läsningen. Men det får nog ändå vänta ett tag, för det tog evigheter att läsa den:)

/Mathilda

Kommentera

