Sunnanäng

Författare: Astrid Lindgren
Illustratör: Marit Törnqvist

Möjligheten finns att jag har missat en av de finaste barnböcker som finns. Idag, när regnet öste ner utanför fönstret och allt var grått, läste jag Sunnanäng av Astrid Lindgren. Min syster rensade bland sina barnböcker och hittade den instoppad i högen. Hon sa att det var en väldigt fin barnbok vilket gjorde mig säker på att jag verkligen har missat något. Hur jag har kunnat undervika att läsa den då den har funnits i vårt hus i flera år kan jag inte förstå. För att fylla upp detta tomrum har jag nu i alla fall läst den, vilket verkligen är på tiden!

Fattiga barn som hittar ett paradis där de får leka och bli älskade. Slutet, sorgligt och så fint på samma gång, blir nästan för mycket. Astrid Lindgren slutar aldrig att häpna!

/Johanna

Kommentera

