Starred Book Reviews

Jag minns när jag började läsa Code Name Verity i somras och fick syn på de korta utklippen ur recensioner boken fått. Under vissa av recensionerna stod det Starred review, något jag inte tänkte så mycket på just då. När jag sedan läste The Fault in Our Stars och såg samma uttryck blev jag mer nyfiken och kände att det kanske var något alla utom jag visste vad det var för något:)

Så jag har nu  kollat upp detta, och förstått det som att vissa tidningar eller recensenter kan få ge ”stjärna” till riktigt bra böcker. På detta sätt kan vissa böcker få en stjärna, eller flera stycken om flera recensenter ger den en stjärna. I denna lista med alla de Starred Reviews för YA-genren år 2012 kan man se vilka böcker som har stjärnor. Endast tre böcker ligger i topp och har fått sex stjärnor!!

Code Name Verity by Elizabeth Wein (Hyperion)
Horn Book, PW, SLJ, Booklist, Kirkus, Bulletin

The Fault in Our Stars by John Green (Penguin)
Horn Book, PW, SLJ, Booklist, Kirkus, Bulletin

Seraphina by Rachel Hartman (Random House)
Horn Book, PW, SLJ, Booklist, Kirkus, Bulletin

Jag gillar verkligen att Code Name Verity och The Fault in Our Stars har fått så många stjärnor:D De är båda favoritböcker för mig. Seraphina har jag ärligt talat aldrig hört talas om, men jag känner att det kanske är något jag borde läsa.

Jag läste även på Maggie Stiefvaters twitter att The Raven Boys har fått fem stjärnor, vilket också är roligt:)

/Mathilda

Kommentera

