I Begynnelsen var Bob

Författare: Meg Rosoff
Utgivningsår: 2012

Tänk om gud är en lat, slapp och likgiltig tonårskille som heter Bob? Som slarvade igenom hela skapelsen på bara sex dagar och som sedan dess inte har lagt många strån i kors för att få livet på planeten att fungera? Tänk om Bob dessutom blir kär stup i kvarten, och orsakar naturkatastrofer på löpande band? Tänk om Bob en dag, en helt vanlig dag, förälskar sig så till den grad att hela världen sätts på spel?

Ja, tänk om gud var en helt vanlig tonårskille vid namn Bob (eller Robert)!? Tanken är lite svindlande och helt ”outside-the-box” men väldigt intressant. Det är däremot så att idén till boken tilltalar mig mer än själva boken. Jag väntade mig lite mer djup och nya svar på de stora frågorna, nytänk i allt det vanliga. Vem är jag? En människa. Vem är Gud? Bob. Var finns efter rymden? Vet inte. Jag vill ha galna idéer och nya tankar! I för sig var mycket väldigt nytt men istället kretsade det mer kring själva the Bob och inte i allmänhet om vem Gud faktiskt kan vara.

Boken var rolig att läsa men som sagt inte så nytänkande som jag tänkte att den skulle vara. Ungdomsromans med lite nya ramar bara. Ändå var det underhållande att läsa boken, den var smårolig och lite nya tankar kom ändå upp. Så, allt som allt. En bra bok som lockar till skratt lite då och då men mer neutral än vad jag hade väntat mig.

/Johanna

Kommentera

