Shaun Tan

I veckan hittade jag något väldigt spännande i brevlådan. Det regnade och världen var helt grå på det sätt som verkligen tynger ner. Inte ”lite grå” utan verkligen svartvit, som en stumfilm. I vilket fall som helst låg där ett paket och väntade på mig vilket gjorde att allt ljusnade lite. Jag kom in och ”öppnade paketet snällt och försiktigt”, d.v.s. slet upp det, och fann då Shaun Tans bok Tales from outer Suburbia. Eftersom min nyfikenhet var snudd på outhärdlig satte jag mig direkt och började bläddra i vad som skulle visa sig vara en helt fantastisk samling av korta texter med underbara bilder. Vattenbuffeln i slutet av gatan som en dag försvann. Utbytesstudentet som byggt en hel liten självlysande trädgård i köksskåpet. De otaliga olästa dikter som bildar en stor boll som en natt svävar iväg. Det fantastiska i det vardagliga och bilderna går knappt att slita sig ifrån. Jag fick hejda mig för att inte bläddra igenom hela boken där och då. Istället läser jag en berättelse per dag, samtidigt som jag självklart läser om alla de andra för fjärde gången. På så vis har jag fortfarande en hel del kvar att upptäcka. När jag har läst igenom hela boken kan jag skriva om den igen, lyckan är fullbordad!

Bilderna vill jag bara pränta in i huvudet för att alltid komma ihåg. Vattenbuffeln, magisk i det enkla. Jag blir helt lyrisk, på riktigt! Läsandet ger mig habegär, alla Shaun Tans bilderböcker vill jag samla i min bokhylla för att kunna ta ut och bläddra lite i när jag känner för det. För att bli glad! Tur att det snart är jul.

Nu ska jag sätta mig och läsa Grandpa’s Story. Tack och hej, ha en fortsatt trevlig kväll!

/Johanna

2 thoughts on “Shaun Tan

  1. Shaun Tan är ju det bästa av det bästa inom grafiska noveller. Helt fantastiska bilder och berättelser. Jag gillar hans andra berättelser mer än just den här boken, men den är fortfarande helt underbar och det säger någonting om kvaliteten på hans arbete. Min egna favorit är Det röda trädet. Tycker den är helt underbar – som alla hans verk!

Kommentera

