Candide

Författare: Francois Voltaire
Utgivningsår: 1789

Som jag har nämnt tidigare var tanken att jag skulle läsa A Clockwork Orange men det visade sig att den var väldigt rå och hemsk. Ingående beskrivningar på misshandel och övergrepp är inget jag vill läsa innan jag somnar på nätterna. Därför fick jag byta till Candide vilken även den visade sig vara ganska hemsk, men inte alls på samma nivå.

Candide är en rapp historia om en ung man som reser världen runt och upplever de mest underliga saker. Oturen och eländet förföljer honom överallt och allt blir inte riktigt som han tänkt. Det är en kort berättelse, 120 sidor, som bara rusar fram. Det trista och långtråkiga är långt borta. Upplägget är lättförståeligt och underhållande för att vara en bok ifrån slutet av 1700-talet. Jag har inga tidigare erfarenheter på ämnet men en såpass gammal bok är inget jag direkt associerar med underhållning. Den inställningen är nu ändrad. Så för er med stundande skolarbeten inom området eller med nyfikenhet på äldre verk kan absolut titta upp Candide.

/Johanna

One thought on “Candide

  1. Jag läste och läste men blev ganska snart tvungen att läsa baksidestexten igen. Hade jag missuppfattat något? Vad var boken tilltänkt att handla om egentligen? ”En bluffpilots bekännelse” var en märklig läsupplevelse på många sätt. Det jag först reagerade på var att det inte finns några foton i boken, vilket annars brukar vara ett trevligt inslag i biografier. Men det visade sig vara något av en bagatellmiss i sammanhanget.

Kommentera

