Simon och ekarna

Författare: Marianne Fredriksson
Utgivningsår: 1985 (2011)

Jag tycker om romaner med historiska inslag, verklighetstrogna handlingar och SJÄLVKLART romaner som handlar om Göteborg. Bingbingbing, då blir jag glad! Simon och Ekarna är ett praktexemplar. Under handlingens gång får vi följa Simons uppväxt i 40-talets Göteborg, en stad präglad av kriget. Atmosfären i boken är magisk, bilden av staden så härlig och karaktärerna så otroligt verkliga. Du behöver inte vara en Göteborgare för att uppskatta den stadsmiljö som beskrivs, bokslukare räcker långt!

Att boken utspelar sig under en lång tidsperiod gjorde mig beroende, det gav handlingen fart utan att hasta igenom någonting. Alltså blev jag väldigt förtjust i Simon och Ekarna och nu i efterhand kan jag säga att det är en VÄLDIGT bra bok!

Nästa steg blir att se filmen, det ser jag fram emot!

/Johanna

4 thoughts on “Simon och ekarna

  1. Pingback: Året 2012 | Bokgläntan

Kommentera

