Boktjuven

BoktjuvenFörfattare: Markus Zusak
Originaltitel: The Book Thief

Tyskland 1939. Landet håller andan. Döden har aldrig haft mer att göra, och det är bara början. Nioåriga Liesel Memingers liv förändras när hon plockar upp en bok på marken bredvid sin lillebrors grav. Det är Dödgrävarens handbok som lämnats där av misstag och det är den första bok hon stjäl. Med hjälp från sin fosterpappa lär hon sig läsa och snart har hon inlett en kärleksaffär med ord och böcker.

Den här boken har jag börjat på två gånger utan att läst klart den. Första gången kom jag ca.50 sidor och andra gången slutade jag efter ungefär 100 sidor. Det kom andra böcker i mellan, och jag tyckte att Boktjuven var ganska seg. Om inte Johanna hade pratat så mycket om hur julig och bra boken är så kanske jag faktiskt inte hade läst ut den. Nu kände jag dock att jag var tvungen att läsa klart den och se vad det var hon pratade om.

Jag måste ändå börja med att säga att jag absolut tycker att det är en otroligt fin och bra bok på alla sätt och vis. Även om den var lite långsam i början så kom jag verkligen in i den efter ett tag. Karaktärerna är så bra beskrivna, man kan verkligen se hur Liesel och Rudy utvecklas under bokens gång.

Problemet är då att jag inte har blivit riktigt lika förtrollad som så många andra verkar ha blivit. Även om jag tyckte att den var väldigt bra tyckte jag ändå att det var helt okej att den tog slut så att jag fick läsa en annan bok. Men absolut läsvärd! Känns lite som en sådan bok man måste ha läst på något sätt.

/Mathilda

One thought on “Boktjuven

Kommentera

