Klassikerläsning

Jag har nyss läst klart Emma av Jane Austen. Då jag inte har läst allt för många klassiker och boken är skriven i början av 1800-talet märker jag att jag är väldigt ovan vid det engelska språket de använde under den tiden. Nu har jag hur som helst läst klart den och har satt ihop tre tips vid klassiker-läsning som fungerar bra för mig. Dessa ska jag förhoppningsvis komma ihåg när jag läser Pride and Prejudice av Jane Austen (något jag tänker göra om inte allt för lång tid).

1. Ha gärna en omläsning av en bra bok eller serie på gång samtidigt som klassikern. Detta fungerade väldigt bra för mig. Jag läste Vampire Academy samtidigt som Emma, något jag har känt för att göra länge, men andra böcker har kommit i mellan. Jag märker att det lätt blir så för mig, istället för att läsa om riktigt bra böcker, är det olästa-böcker-hyllan som känns mest viktig. Nu kunde jag läsa om den serien, samtidigt som jag läste klassikern.

2. Ha det gärna ganska tyst omkring dig. Självklart fungerar vi olika, jag själv kan läsa med musik i bakgrunden ibland men andra dagar fungerar det inte alls. Dock märkte jag att jag väldigt lätt fastnade på många meningar i just Emma när jag hade musik på, alltså gick det snabbare när det var tyst.

3. Försök att inte räkna hur många sidor du har kvar exakt hela tiden. Just detta hade jag väldigt svårt att följa. När jag läser böcker som är långdragna och bitvis händelselösa vill jag hela tiden titta hur många sidor jag har läst, något som gör att man hela tiden kommer av sig lite. Detta får jag jobba lite på..

/Mathilda

3 thoughts on “Klassikerläsning

  1. Jag lyssnade på Emma som ljudbok förra året och tyckte den var svår.. Det var ett misstag att jag fick den på engelska, för jag hade egentligen tänkt lyssna på den svenska ljudboken. För mig funkar det bäst att läsa och lyssna på svenska.. Läste sedan Förnuft och känsla av samma författare och tyckte den var kanonbra.🙂

  2. det beror på vilken klassiker det gäller med, vissa har stått sig bättre än andra. Stolthet o fördom känder mkt fräshare än jag trott när jag väl läste och jag tyckte också väldigt mkt om Jane Eyre

Kommentera

