Code Name Verity

Författare: Elizabeth Wein
Utgivningsår: 2012

”Two young women become unlikely best friends during WWII, until one is captured by the Gestapo”…”She is captured by the Gestapo and becomes a prisoner of war. The story begins in ”Verity’s” own words, as she writes her account for her captors. Truth or lies? Honour or betrayal? Everything they’ve ever believed in is put to the test…”

I början tyckte jag att Code Name Verity var helt okej men inget att ropa hej över. Det var då långa tillbakablickar på hur den ena av huvudkaraktärerna blev pilot och hur de första flygturerna gick. Spänningen steg dock då de båda historierna vävdes ihop och allt oklart istället blev solklart. Verity i fängelset skrev allt hon visste för att inte bli torterad och samtidigt jobbade Maddie tillsammans med teamet i Frankrike för att få henne fri.

Efter lite mer än halva boken var jag fast och spänningen var på topp. Det krävs lite innan allt kommer igång men när det väl gör det är boken väldigt bra! Andra världskriget skildras ifrån insidan, hur var det att bli tillfångatagen som spion? Rent fruktansvärt. Samtidigt som huvudkaraktärerna blir mer och mer familjära närmar sig det hemska slutet snabbare och snabbare för Verity i fängelset.

När jag hade läst slutet kände jag mig paff. Det var så sorgligt, storslaget och fint på samma gång. Jag blev rörd. Nu i efterhand känner jag att Code Name Verity är en bok som kräver en hel del av läsaren men i gengäld ger den läsaren allt det som skapar en bra bok. Det är en av de bättre jag läst i år. På grund av det lite röriga och långsamma introt i boken är jag inte helt lyrisk men, som sagt, det är en väldigt bra bok!

/Johanna

Kommentera

