Magikerna

magikernaFörfattare: Lev Grossman
Förlag: Pocketförlaget
Originaltitel: The Magicians
Serie: Makikerna #1

Jag fick syn på den här boken på Nyhetsmorgon för några veckor sedan då Sara Bergmark Elfgren var med och tipsade om bra böcker. Även om hon inte hann prata om just Magikerna, såg jag den där i hennes lilla bokhög och blev genast intresserad.

Magikerna handlar om Quentin, en begåvad men ganska deppig kille, som en dag blir antagen till magiskolan Brakebills. På Brakebills sysslar man inte med trollstavsviftande eller något annat löjligt, utan där handlar det om riktig magi. Trots att hans dagar är fulla av magilektioner och annat som hör college till, känner han att det saknas något. Quentin har alltid tyckt väldigt mycket om en serie fantasyböcker, nämligen Fillory-böckerna, och i jämförelse med böckerna är allt annat lite tråkigt.

Jag fastnade i den här boken nästan efter bara ett kapitel. Precis som i Harry Potter och många andra böcker, så är det väldigt intresseväckande att presenteras för en helt ny sorts värld, något man blir nästan direkt i Magikerna. Därefter fortsatte jag tycka om boken. Man får följa Quentin under hans händelserika första år på colleget, hans andra år, hans tredje år, hans fjärde år och helt plötsligt ska han sluta skolan. Fast vänta lite nu? Halva boken är ju kvar… Vad ska hända nu då? Det visade sig att en hel del kunde hända, dock aningen mer långdraget och inte alls lika intressant enligt mig. När sedan handlingen tog ännu en ny sväng tappade den mig totalt. Okej, vissa partier kände jag mig lite intresserad, men andra orkade jag inte med den utan skummade ärligt talat vissa partier.

Jag ska verkligen försöka förknippa den här boken med min känsla i början av boken, nämligen att det var en riktigt bra bok, och försöka att inte tänka så mycket på det som hände med den känslan i slutet. För ärligt talat så gillade jag verkligen själva magi-världen. Det fanns med mycket som påminde om exempelvis Harry Potter och Narnia-böckerna. Dock känns det inte som att författaren har kopierat andras magivärldar rakt av, utan snarare som att han har byggt vidare på dem och gjort dem mer verkliga.

/Mathilda

3 thoughts on “Magikerna

    • Tack, det tycker jag verkligen att du ska göra. Känns som att det pratas om den lite överallt just nu så det är kul att ha läst den:D

  1. Blev nyfiken på den efter en intervju i DN med författaren, där boken och karaktären beskrevs som en antisocial Harry Potter, med ganska tunga element!

Kommentera

