Blodsmagi

blodsmagi-av-tessa-grattonFörfattare: Tessa Gratton
Förlag: B Wahlströms
Originaltitel: Blood Magic

Det börjar oskyldigt: Rita en cirkel på marken … lägg ett dött löv I mitten … strö över lite salt … läs en formel på latin … tillfoga några droppar färskt blod.
Det där sista är kanske inte så enkelt ändå. Men för Silla känns det ändå rätt. Sedan hennes föräldrars fruktansvärda död har ingenting ens varit i närheten av att kännas rätt. Silla är beredd att göra vad som helst för att avslöja sanningen om sin familj – till och med pröva besvärjelserna i boken som hon nyligen fått i sin ägo, och som verkar ha tillhört hennes pappa. Till och med offra sitt eget blod.
Men boken är inte det enda som är nytt i Sillas liv. Nicholas har precis flyttat in i grannhuset. Silla misstänker att han såg när hon utförde blodsmagin på kyrkogården, vid sina föräldrar grav. Men vad han än såg och vad han än anser om det – så vill hon vara med honom.

Först och främst: Ryggen av boken är i sammet!! Det syns inte på några bilder av boken, men alltså: Sammet=viktig information! Även om boken inte hade varit bra hade den ändå haft en rygg av röd sammet, och det är inte att leka med! Nu var boken dessutom väldigt bra vilket ger den ett högt betyg i min skala.

I början var jag osäker på vad jag egentligen tyckte om språket. Författaren Tessa Gratton har på något vis lyckats klämma en massa beskrivningar in i varje mening, något som jag hakade upp mig på först. Efter endast några kapitel tyckte jag ändå att det blev mycket bättre. Den var spännande att läsa mest hela tiden, och jag blev snabbt nyfiken på hur den skulle sluta.

På Tessa Grattons hemsida står det att boken är fristående, och för att vara en fristående bok tycker jag att den på något sätt ändå känns väldigt storskalig, om någon förstår vad jag menar med det… Liksom att författaren inte har varit rädd att ha med många detaljer och olika historier att i slutet binda ihop. Detta tycker jag absolut är positivt! Ibland kan fristående böcker bli lite lite, men den här känns nästan som en hel serie, fast i bara en bok.

/Mathilda

5 thoughts on “Blodsmagi

  1. Jag tror den här serien är som Tankeläsaren serien, gud nu minns jag inte vad serien heter men ja jag hoppas ni fattar. Att andra boken kommer handla om helt andra personer.🙂

Kommentera

