Emma

emmaFörfattare: Jane Austen

Beautiful, clever, rich – and single – Emma Woodhouse is perfectly content with her life and sees no need for either love or marriage. Nothing, however, delights her more than interfering in the romantic lives of others.

Jag fastnade inte i Emma som jag ibland gör i nyare böcker, men som klassiker tycker jag absolut att den var jättebra! Jag har hört att Pride and Prejudice ska vara ännu bättre så den ser jag fram emot att läsa.

Något jag verkligen gillar med boken Emma är hur den är uppbyggd, att man får veta mer och mer om människorna i Emmas närhet, och får veta nyheter om dem samtidigt som Emma. Det kändes nästan som att man var en del av det lilla samhället och plötsligt var det en väääldigt stor nyhet att en Mr Elton skulle gifta sig med någon till exempel.

Vad jag kanske störde mig lite på var då Emma. Ibland kändes hon bara väldigt självgod och jag förstod inte alls vissa av hennes tankar och val. Som tur var tyckte jag att hon utvecklades under bokens gång vilket gjorde att jag blev mer positivt inställd till boken.

/Mathilda

3 thoughts on “Emma

  1. Jag läste Emma för typ ett år sedan och den var väl okej, jag är lite sådär svalt inställd till den… Jag gillade Pride and Prejudice bättre, vilket jag kanske tror beror på att jag redan kände till karaktärerna och händelseförloppet. Det kan nog hjälpa ibland🙂 Jag funderar till och med på att se på Borta med vinden-filmen bara för att jag ska ha något att ”se fram emot” i min läsning av boken!😛
    SV: Ja, jag tror också att Yohio kan ha en chans, till och med i Eurovision! Han är ju onekligen speciell, även om låten eller hans sångröst inte är så himla fantastiska…😉 Jag hoppas på Bed on fire, den är både speciell och han sjunger helt otroligt!😀

Kommentera

