Beautiful Creatures – Bok och Film

Här följer en helrecension av Beautiful Creatures, nämligen av både boken och filmen med samma namn. För att börja med boken kan jag sammanfatta med att jag tyckte att den var bra. I listan över de bästa böckerna jag har läst kommer den på plats tjugotvå, och en halv, prick. Skämt åsido, det är helt enkelt en bok som gav mig riktigt bra läsning men som jag troligtvis inte kommer att bära med mig eller komma ihåg om ett antal år.

Under tiden jag läste var jag däremot fast. Beskrivningarna av den lilla konservativa småstaden mitt ute i ingenstans där friden plötsligt rubbas av Lena och hennes familj. Hur stadsborna gaddar ihop sig och hur tydligt det visar på att en del människor skyr det de inte känner till eller förstår sig på. Framförallt också hur svårt det kan vara att komma ur ett visst mönster eller bryta den roll man har i ett samhälle.

Jag läste boken på svenska och det ångrar jag nu i efterhand. Ord som ”bekännarflickvän” gjorde att boken kändes lite barnslig trots att den inte var det. Orden störde mig så pass att jag ibland glömde att jag faktiskt läste boken och istället satt och tänkte på annat. Men i övrigt tyckte jag om Beautiful Creatures.

Kort efter att boken var utläst såg jag även filmen. En del sa att det var en budgetfilm och att den var bristfällig men jag håller inte alls med. Det avskalade och rena gjorde att handlingen kom fram på ett helt annat sätt. Istället för en film fullspäckad med specialeffekter och liknande var det en film med känsla. Jag tycker verkligen om den och kan tänka mig att se den igen, snart!

För att då jämföra bok och film hade jag en helt annan känsla efter filmen än efter boken. När boken var utläst kände jag ”Okej, då börjar jag på nästa”, medans jag efter att jag hade sett filmen kände att ”den var riktigt bra!”. Därför, nu säger jag det, tyckte jag att filmen förmedlade känslan av hur hjälplös Lena känner sig och hur Ethan och Lenas relation utvecklas på ett helt annat sätt och därför var bättre än boken!

/Johanna

2 thoughts on “Beautiful Creatures – Bok och Film

  1. Jag tyckte också att filmen var jättebra!😀 Trevligt att det inte bara är jag😉 Jag har förresten taggat både dig och Mathilda, titta in på min blogg för att se vad det är ni ska göra😀

Kommentera

