Podcast!

Jag har för mig att jag skrev om podcaster för något år sedan, men jag tror allt att det är dags igen. De senaste månaderna har jag inte lyssnat någonting på podcaster, det var först nu i förra veckan som jag helt plötsligt återupptäckte dem. Om ni inte är bekanta med podcaster sedan innan, finns här nedan en liten podcast-skola:)

Mathildas lilla lyssna på podcast-skola

Steg 1. Hitta just din tid att lyssna:
Här är det viktigt att man frågar sig själv: När passar det bra för mig att lyssna på podcast? Förhoppningsvis kommer då alldeles snart någon slags skylt uppenbara sig från ovan där det lite trevligt står vilken tid av dagen du borde lyssna. Om ingen skylt uppenbarar sig: gå vidare till steg 1,5.

Steg 1,5. Här följer några förslag på när man kan lyssna på podcast.
-På väg till skolan exempelvis på tåget eller bussen. (OBS : Detta är dock inte att rekommendera om du inte reser ensam, då det av någon anledning kan anses lite asocialt att lyssna på podcast i sällskap med någon annan.)
– Innan du somnar
– Precis när du vaknat
– När du är ute och springer. Jag upptäckte igår att det fungerade väldigt bra att lyssna på podcast samtidigt som jag var ute och sprang. Dock gäller samma regel som i steg 1, även här. När jag är ute och springer tillsammans med Johanna är det ingen bra idé att lyssna på podcast, då hon skulle kunna få för sig att jag tycker att hon är ointressant = inte bra.

Steg 2. Hitta podcasten för dig
Detta är troligtvis det svåraste steget i denna lilla podcast-skola. Det finns alla möjliga podcaster exempelvis så har hemsidan Hypable.com hur många olika podcaster som helst. Just nu följer jag fem stycken, se listan nedan.

deathlycoverMugglecast: Den första podcasten jag upptäckte. Även om alla Harry Potterböcker och filmer har kommit ut, så finns det fortfarande massor att diskutera.

book-hypeBookHype: En helt ny podcast för mig. Handlar om allt som har med böcker att göra, nyheter och diskussioner.

imageHype: Handlar om alltalltallt inom filmer, tv-serier, musik och böcker. Allt i en podcast.

itunesAllt vi säger är sant: En podcast på svenska. Lisa Bjärbo och Per Bengtsson pratar om ungdomslitteratur/ungdomsböcker 😉

mellanraderna_142Mellan raderna: Raben & Sjögren startade för några veckor sedan en facebooksida för ungdomsböcker, och nu har sidan även fått en podcast! Igår lyssnade jag på första avsnittet där författarna bakom Berättelser från Engelsfors intervjuvades. Väldigt intressant, och jag blev rejält sugen på att läsa seriealbumet:)

 

Slut!

/Mathilda

2 thoughts on “Podcast!

Kommentera

