Pride and Prejudice

prideandprejudice2Klassiker är bättre när man tänker tillbaka på, så är det bara. Jag började läsa Pride and Prejudice för säkert en månad sedan, och har från och till läst lite i taget i den. Det har ärligt talat känts lite som skolarbete att läsa den, då jag redan hade full koll på historien blev det lite så att jag bara läste för att kunna säga att ”Jag har läst Pride and Prejudice”. Jag tyckte inte att den var speciellt spännande, och räknade ärligt talat ganska ofta efter hur många sidor det var kvar.

Det konstiga är att nu, bara några timmar efter att jag läste klart den, har jag redan för mig att ”Jo, men jag tyckte jättemycket om att läsa den!” (vilket jag alltså inte alls gjorde…)

Så jag vet inte riktigt hur man ska tolka det… Klassiker är väl helt enkelt böcker som blir bättre och bättre ju längre tid som går efter att man läst klart dem. Det är kanske därför man kommer ihåg dem som bra:)

/Mathilda

Kommentera

