The Host

I måndags slog vi oss ner i sköna oranga stolar i en biosalong i Göteborg och spenderade sedan de nästkommande 2h och 5 minuterna med att ta del av filmen The Host. Såhär tyckte vi:

Johanna:
Så bra! Jag blev väldigt positivt överraskad. Jag har inte läst boken så det enda jag visste innan jag såg filmen var att den handlade om utomjordingar som på något vis går in i huvudet på människor. Jag hade även lite förutfattade meningar om att den på något vis skulle vara lik Twilight, men ack så fel! Det visade sig vara en väldigt fin historia med både djup och mening.  När jag lämnade salongen kände jag mig upprymd och glad för att filmen var så bra.

Sen vill jag tillägga att jag tycker att soundtracket till filmen är väldigt fint. Mathilda har nyligen fått mig att inse att det är väldigt trevligt att lyssna på soundtrack, tidigare har jag inte varit så förtjust i instrumental musik. Känslan av filmen sitter väldigt mycket i musiken och när man då lyssnar på musiken i efterhand kan man återuppleva en del av det fina i filmen.

Mathilda:
Till skillnad från Johanna hade jag läst boken innan jag såg filmen. Det var några år sedan nu, men jag mindes ändå handlingen i stora drag. Jag tycker faktiskt att filmen gjorde boken rättvisa. Eller i alla fall så mycket rättvisa jag hade hoppats på. Det känns som att det är en ganska svår bok att göra film av, just för att så mycket utspelar sig under ytan vilket kanske kan vara svårt att få med på film. Dessutom tycker jag verkligen att de har lyckats med miljöerna. Många scener var helt enkelt bara vackra, jag känner till och med för att försöka hitta några fina bilder att ha som skrivbordsbakgrund.

Ärligt talat så var jag lite rädd för att jag inte skulle gilla filmen alls, alla recensioner jag har läst om den har varit negativa. Kanske var det just därför jag tyckte den var så bra förstås. Mina förväntningar var väldigt låga, och därför var det inte speciellt svårt att överraska mig. Hur som helst tyckte jag väldigt mycket om filmen:)

19 thoughts on “The Host

  1. Jag har inte varit särskilt intresserad av att läsa boken, även om syrran har försökt få mig att läsa den, för jag är inte särskilt förtjust i Twilight. Men av trailern verkade filmen ganska bra och jag följde med syrran och såg den på bio. Och jag tycker den var riktigt bra. Jag tycker den var bra gjord, och skådespelarna var bra, speciellt Jake Abel som Ian tycker jag. Ser gärna filmen igen. Och nu har jag just börjat läsa boken, och jag hoppas jag tycker om den.

  2. Jag var också otroligt rädd när jag satte mig i biosalongen för att se den för jag gillar verkligen boken då det är en av mina 10 i topp böcker och som du säger Mathilda så visste jag innan att den skulle bli svår att filmatisera men jag tyckte att den var bra och att de fått med det viktigaste utan att dra ut på det. Dock saknade jag lite roliga och fina stunder mellan Ian och Wanda som finns i boken som det där med att han sitter med henne i mörkret i 3 dagar för jag kände nog att det var där hon började få upp intresset för honom ordentligt i boken. Men man kan inte få allt och jag tycker att filmen var väldigt bra. Är så sugen på att gå och se den igen snart.

  3. Jag var osäker på boken innan jag läste den, men jag tycker mycket om den och har läst den några gånger. Ville att det skulle bli film sen jag läste den första gången och blev glad när jag fick veta att det skulle bli det.
    Risken finns ju alltid att man blir besviken när böcker blir film, men jag tycker att det lyckats riktigt bra. Visst har de tagit bort och ändrat ganska mycket, men jag tycker det blev bra ändå. Vissa saker hade det väl i och för sig kunnat vara mer av.

  4. I det ena inlägget som heter ologisk sci-fi och unken romantik så bedömer dem personerna helt fel och dem verkar inte va nöjda med filmen. Det andra inlägget var positivt och dem var glada för att dem sett filmen. DOm lyssnade även på sound-tracket för att påminna dem om den härliga filmen dem sett.

  5. Vi gillade filmen och tyckte då att Mathilda och Johanna hade rätt i deras analys eftersom det är så vi med kände. Filmen var väldigt bra gjord och alla effekter var med riktigt bra!
    Dem i den andra analysen vi läste var väldigt negativa, förstår inte riktigt varför, men dem såg liksom inte det positiva och roliga i filmen tror vi.

  6. Filmen var sådär, gillar man inte sci-fi eller fantasy så bör man inte se den. Den var intressant men det kunde ha varit lite mer action med. Man tappade fokus under filmens gång, den kunde bli lite ”dryg”. Dom fick med många genre så som romantik, sci-fi, action, alltså så gick det inte att gilla den helt och hållet men samtidigt kunde man inte heller hata den. Slutet var bra eftersom både Wanda och Melanie fick leva, ingen fick lida och man fick med se att det fanns andra som var vänner fastän de var olika, sökare eller människor.

  7. Vi hade delade uppfattningar om filmen i vår grupp. Även om allt var smått overkligt så tyckte vi att den var fint gjord. Eftersom att filmen hoppade från olika miljöer så blev det aldrig långtråkigt. Men vi har en fråga… Hur kan utomjordingar har tillgång till vår värd och bara komma in i våra huvud. Om den framtida medicinen så har nog alla lite olika uppfattningar om den verkligen fungerar. Den verkar en aning overklig. Men vi gillade att där var lite kärlek, det är alltid lite mysigt. Handlingen är knepig att förstå man måste tänka till väldigt mycket för att förstå den. Människorna ville hellre dö än att leva med utomjordningar som styrde deras kropp och saken var att den att de fortfarande levde och fastnade i huvudet, man kan alltså säga att det var två själar i en kropp.

  8. Vi är en grupp på fem personer. Fyra av oss tyckte att filmen inte var bra och en tyckte att den var bra. Filmen är bra om man letar efter en ”tjej” film men om man letar efter en riktig sci-fi film så är det inte den filmen man ska se. Filmen har mycket känslor och väldigt lite sci-fi därför passar lite bättre för tjejer.

  9. Vi är en grupp som har olika åsikter om filmen ”the host”, De flesta av oss håller med både Johanna och Mathilda om det mesta som de säger, vi tycker också att man blir positivt överraskad och att SvD:s negativa recension är överdriven och omoget skriven. Andra i gruppen håller däremot med Karoline Eriksson om att Melanie/wonda beter sig slampigt, de anser inte att bara för att man har två själar betyder inte det att en kropp ska ha två killar samtidigt.

  10. J: Filmen var skitkass, somnade nästan under filmen. Tramsfilm och alldeles för lång. Den gav ett dåligt intryck, scenerna var tråkiga. I helhet sög filmen ”balle”.
    S: Lite för lång.
    B: Filmen var bra. Jag tyckte om att det var en underton av komedi. Det var en bra mix utan olika genrer och det gillade jag.
    N: Filmen söööööööög ordentligt. Tramsfilm och emellanåt lät det som en mjukporrsfilm. Weeeeiirddd… Kass. Sög balle.

  11. Vi i gruppen hade förväntningar om att den skulle vara lik Twlight, men tyckte inte alls den var speciellt lik den. Vi hade inte heller särskilt höga förväntningar av den efter det vi hade läst om den, men vi blev positivt överraskade. Vi tyckte att det var en sevärd film med bra handling, även om vi trodde det skulle vara lite mer action i den.
    Vi rekommendera filmen till de som är intresserade av att se den, vare sig man tycker om Twilight eller inte.

  12. Vi hade delade meningar om filmen. Ingen hade läst boken innan. Någon nämnde att filmen var svår att förstå för att det var svårt att följa med rösterna mellan Melanie och Wanda eller kanske hade man behövt att kolla på filmen en gång till för att förstå den helt. Men däremot var filmen bra gjord och det fanns fina scener. Andra tyckte att filmen var bättre än förväntat. Vi håller med Johanna om att soundtracken var bra och även att miljön var bra som Mathilda nämnde. De som hade läst och sett Twilight tyckte att filmen var lik, man kunde se att det var samma författare till handlingen i filmen, exempel det övernaturliga, allians. Ingen av oss hade läst eller hört något om filmen innan, dock var det en av oss som sett trailen och tyckte den var dålig. Därför var filmen bättre än förväntat för henne. Stylingen var bra och man har används sig av fina färger som passade in. Skådespelarna spelade bra eftersom man kunde se stora skillnader när Melanie var människa och när hon var alien, även när sökaren blev människa.

  13. Vi i våran grupp tyckte filmen var väldigt bra. Författaren hon får alltid till det lilla extra i filmerna. Det var intressant, filmen kunde vara lite svår ibland att förstå men den var väldigt bra. Vi ger den 9/10 poäng!

  14. Vi tyckte att filmen var bättre än vi hade förväntat oss att den skulle vara. Det var väldigt spännande, rörande och djupa scener. Vi rekommenderar filmen till dem som gillar sci-fi filmer med ett romantiskt inslag. Vi tycker att filmen passar bäst för ungdomar i tonåren.

  15. Vi i våran grupp tyckte den var väldigt bra, författaren gör alltid det lilla extra i filmen. Vi ger den 9/10 poäng!

  16. Vi tyckte att filmen var bra och välgjord. Handlingen var bra, och hade ett fint budskap. Vi förväntade oss att den inte skulle vara bra på grund av film omslaget. En av oss tyckte att filmen var orealistisk och gillade därför inte filmen lika mycket som oss andra. Den från 3 av 5 Host.

  17. vissa i vår grupp tyckte inte om den och de tyckte även att den var långtråkig och dom skulle ge den 1 av 5.
    Andra tyckte att det var en bra film med många känslor och övertygelser, den var intressant och ville aldrig att den skulle ta slut! 4 och 5.

  18. Vi tror att om man inte gillar fantasy och science fiction filmer så ska man inte heller se denna filmen, eftersom den är väldigt overklig.
    Men i vår grupp så har vi olika åsikter om filmen ändå.
    Amanda: Långtråkig. För man kunde förutse redan under filmens gång hur den skulle sluta. Inte alls min typ av film. 3/5.
    Emelie: Jag tyckte om filmen. Eftersom jag älskar overkliga filmer. Effekterna, bilderna och ljudet var väldigt bra gjort. Jag tycker att dom som har skrivit negativt om filmen har överdrivit en hel del, jag håller mer med Mathilda och Johanna om vad dom tyckte om den. 4/5.
    Michaela: Jag har inte sett den men av det jag har läst och hört så tycker jag den verkar vara riktigt dålig. Av det jag förstått så ger jag en 2/5.

  19. Vi i gruppen anser att det ända som vi tyckte var bra med filmen var musiken. Det var passande till de olika scenerna i filmen. Filmen i sig var inget av ett intresse för oss.filmen var inte bra för det var för lite spänning i filmen. Vi tyckte att det knappt hände något i filmrn.
    J.O.E

Kommentera

