Berättelser från Engelsfors

29685770_O_1

Av: Sara Bergmark Elfgren, Mats Strandberg, Lina Neidestam, Karl Johnsson & Kim W Andersson

Hemligheter från det förflutna avslöjas, och även ledtrådar om vad som komma skall. Vi får se gamla berättelser ur nya perspektiv, och får ta del av hittills okända historier. Vi får träffa De utvalda innan händelserna i Cirkeln, och efter händelserna i Eld. Och vi får möta den gäckande Mona Månstråle i egen hög person.

Jag känner mig inte alls insatt i seriealbum. Ärligt talat kan Berättelser från Engelsfors vara det första jag läst förutom kanske Kalle Anka. Det kanske är så att jag inte kan göra en rättvis bedömning just därför, men jag ska göra mitt bästa.

Jag måste säga att jag verkligen gillar Berättelser från Engelsfors. Det var väldigt trevligt att återse alla karaktärer från Cirkeln och Eld. Då tredje delen i bokserien, Nyckeln, inte kommer ut under den närmaste tiden, känns det extremt smart att släppa det här seriealbumet nu. Mitt intresse för serien har sedan Eld kom ut, svalnat något, men genom seriealbumet blev jag direkt sugen på att få reda vad som händer i serien. Dessutom gav seriealbumet en lite ny vinkel på Cirkeln och Eld, så jag kan absolut tänka mig att läsa om hela serien igen nu när jag vet lite mer om vad som hände i bakgrunden.

Dessutom tyckte jag mycket om att hela albumet var i färg, allt blir på något sätt så extremt mycket bättre då.

Ändå kommer inte ett seriealbum riktigt i närheten av en ”riktig” bok för mig. Men absolut väldigt underhållande.

/Mathilda

One thought on “Berättelser från Engelsfors

Kommentera

