The Hobbit: filmrecension

Jag såg filmen The Hobbit redan i december förra året, och tänkte egentligen skriva en recension då. Av någon anledning glömde jag bort det just då, men då jag sett filmen på DVD nu så kändes det passande att göra det nu.

Min recension nu kommer dock vara ganska annorlunda än den jag skulle ha skrivit om jag hade kommit ihåg det i december. I december hade jag troligtvis varit ganska positiv, kanske hade jag sagt att ”nästan lika bra som Sagan om Ringen-filmerna”. Men nu när jag sett filmen igen har jag insett att jag inte alls tycker samma. Ärligt talat tröttnade jag på att titta efter halva filmen, jag märkte att jag helt enkelt inte brydde mig längre. Jag vill gärna tycka att den är lika bra som alla andra verkar tycka, men det går bara inte, jag tycker att den är alldeles för utdragen och seg.

Ändå ogillar jag absolut inte allt med den. Något jag verkligen tycker om är att i princip alla karaktärer som återkommer i The Hobbit är spelade av samma skådespelare som i Sagan om Ringen-filmerna. Detta väckte om inte annat en stor lust att se om Sagan om Ringen-filmerna.

Dessutom är musiken superbra! Soundtracket har jag lyssnat på en hel del, jag skulle nog säga att det var det jag tyckte allra bäst om med filmen faktiskt. Min favorit just nu är nog Over Hill (lyssna gärna här nedan) Men The Hobbit är alltså inte en ny favoritfilm för mig.

/Mathilda

Kommentera

