The Giver

Författare: Lois Lowry
Utgivningsår: 1993

At the age of twelve, Jonas, a young boy from a seemingly utopian, futuristic world, is singled out to receive special training from The Giver, who alone holds the memories of the true joys and pain of life. An ALA Notable Book for Children & Newbery Medal Winner. Reissue.

Jag minns inte exakt hur jag kom i kontakt med den här boken, det måste ha varit av en ren slump när jag bläddrade runt bland Amazons böcker. I vilket fall som helst så bestämde jag mig för att köpa den, utan att egentligen veta någonting om den. Jag sökte lite och såg att den hade fått många bra recensioner. Därför hade jag inga tankar eller förväntningar om boken innan jag började att läsa, vilket gjorde att min positiva överraskning blev så mycket större.

Det visade sig att The Giver var väldigt bra. Och saken är den att hade jag inte läst Divergent eller Delirium innan den här, böcker som är väldigt liknande, hade jag blivit tagen med storm. Den handlar om ett samhälle som helt är förskonat ifrån lidande och smärta. Invånarna lever i enheter och kärlek finns inte, både för att förskona och för att underlätta olika samhällsfunktioner. De vet inte heller vad döden är för någonting, de tror att man kommer till ”elsewhere”, vilket de firar. Gamla, unga, brottslingar med fler skickas till ”elsewhere”. De ser inte heller färg, de lever i ”sameness” för att det ska vara enkelt att förstå. Men kopplar man bort smärta och lidande kan inte heller glädje och kärlek finnas. Det blir ett samhälle som bara går och går. Det är bara två personer som vet hur det verkligen ligger till, The Giver och Jonas, som träns till att bli nästa Giver. De håller själva alla minnen för att samhället ska bli försonade. Minnen av färger, kärlek, vänskap, lidande, krig, död, smärta, allt vad livet egentligen innehåller.

Jag blev så väldigt positivt överraskad av The Giver. En liten bok som rymmer så mycket. Den får en att inse att utan svåra tider blir de goda inte lika goda och utan hat skulle inte kärlek finnas. Jag vill verkligen rekommendera den här boken till alla, den är ett riktigt guldkorn och jag är väldigt glad över att jag hittade den!

/Johanna

2 thoughts on “The Giver

  1. The Giver är något av en modern klassiker inom amerikansk barn- och ungdomslitteratur, men jag hörde talas om den först förra sommaren. Jag har inte kommit mig för att läsa än men ska försöka i sommar, så tack för den här positiva påminnelsen!
    (Det finns dessutom tre uppföljare (Gathering Blue, Messenger och Son) som kanske inte blivit lika stora, men de finns där om man vill läsa.)

Kommentera

