Every Day

Författare: David Levithan
Utgivningsår: 2012

Se Mathildas recension här.

There’s never any warning about where it will be or who it will be. A has made peace with that, even established guidelines by which to live: Never get too attached. Avoid being noticed. Do not interfere.
It’s all fine until the morning that A wakes up in the body of Justin and meets Justin’s girlfriend, Rhiannon. From that moment, the rules by which A has been living no longer apply. Because finally A has found someone he wants to be with—day in, day out, day after day.

För det första vill jag säga att jag är otroligt imponerad över alla kloka tankar som boken förmedlar; om bland annat kön, kärlek och personlighet. Huvudpersonen heter A och är … A. Det framgår inte om A är en kille eller tjej, vilket även visar sig vara helt oväsentligt. Det som är intressant är att jag, ifrån första början, tänkte mig A som en han trots att ”hen” inte är det. Är jag helt enkelt lite hjärntvättad? Om A blir kär i Rhiannon, en tjej, är han automatiskt en kille!? Det är klart att det inte är så. Människor är inte ett kön utan egna personer, personligheter som helt enkelt råkar födas i en viss typ av kropp. Ja, läsaren får helt enkelt mycket att fundera och diskutera kring.

Det att A byter kropp, och på så vis vardagsliv, trodde jag kunde göra boken lite rörig. Så många nya karaktärer som sen bara försvinner. Men det var ju alltid A, det ända som var annorlunda var att A fick följa olika vardagar och greppa olika typer av minnen. Så det blev aldrig rörigt, bara väldigt spännande att se vad som skulle hända i nästa kapitel. Så, Every Day är en väldigt bra bok som får läsaren att tänka till. Jag rekommenderar den varmt till alla som ännu inte har läst den!

/Johanna

2 thoughts on “Every Day

Kommentera

