Farlig förmåga

9129685389Författare: Jessica Spotswood
Förlag: Rabén & Sjögren
Originaltitel: Born Wicked
Serie: Systrarna Cahill #1

Cate och hennes systrar är häxor men det måste hemlighållas annars riskerar de att förvisas, fängslas eller till och med dödas. Storasyster Cate har lovat att beskydda sina yngre systrar men det blir komplicerat när hon hittar sin döda mammas dagbok. Om det som står i den är sant är de inte säkra – kanske inte ens från varandra … En smäktande och spännande berättelse, späckad med magi och romantik!

Jag har svårt att sätta fingret på vad det egentligen var jag tyckte om med den här boken. På många sätt är den precis som alla andra övernaturliga ungdomsböcker som har kommit ut de senaste åren, men det känns ändå som att Farlig Förmåga har något speciellt.

Troligtvis är det karaktärerna jag har fastnat för. Det är lätt att leva sig in i nästan alla karaktärers liv, och förstå varför de handlar som de gör. Även om boken inte utspelar sig i nutid kan man också känna igen sig i många situationer vilket gör boken mer intressant att läsa.

Jag gillar också hur miljöerna och händelserna var beskrivna.  När jag läste såg jag i princip handlingen utspelas framför mig, det hade nästan lika gärna kunnat vara en film jag tittade på. Ofta kan jag tycka att böcker, vars författare har överröst varenda mening med adjektiv och beskrivningar, kan vara lite tröttsamma. I Farlig Förmåga känns dock som att det är alldeles lagom mycket beskrivningar. Lagom mycket för att få en tydlig bild av vad som händer och hur omgivningen kan se ut, men samtidigt inte för mycket.

/Mathilda

Kommentera

