Harry Potter-relaterad mat

I samband med Harry Potter-dagarna, så tyckte jag att det var kul att kolla upp lite av de recept till Harry Potterrelaterad mat som finns lite överallt på Internet. Ett spännande recept jag hittade var till Treacle Tart (Sirapstårta i de svenska översättningarna). Denna efterrätt nämns flera gånger i serien som Harry Potters favoritefterrätt och just därför tyckte jag att det var kul att prova på att baka den.

IMG_0173[1]IMG_0180[1]

Och jodå, visst var den god! Väldigt söt, men med vaniljglass till så blev det bättre.

Även chokladgrodor fanns på menyn, fast de såg mest ut som chokladklumpar…😀

IMG_0179[1]

/Mathilda

 

6 thoughts on “Harry Potter-relaterad mat

  1. Det är märkligt hur språket påverkar. Treacle tart låter hur gott som helst medan sirapstårta låter sådär… Jag har växt upp med de engelska böckerna så jag tycker att alla svenska översättningar av saker låter så FEL. Men bilder talar sitt eget språk och de där bilderna säger ”Smaskigt!”🙂

Kommentera

