Udda verklighet

udda_verklighet_omslag_front_print1Författare: Nene Ormes
Förlag: Styxx Fantasy

I en dröm ser Udda en kvinna som flyr för sitt liv i spårområdet vid Malmö Central. I jakten efter sanningen bakom drömmen försvinner Uddas vän Daniel spårlöst och när Udda tvingar sig ner i gångarna under spårområdet för att leta efter honom hittar hon en annan verklighet, långt ifrån det vardagliga livet i Malmö. Här finns de Sära – hamnskiftare, gudinnor, orakel och annat – rivaliserande grupper som är mycket, mycket angelägna om att vinna över henne till sin sida. Uddas gåva att sanndrömma att hon är andra människor och veta vad de tänker är ett hot men lika mycket en möjlighet att kunna påverka framtiden.

Jag tycker att det är jätteroligt att fler och fler svenska författare skriver lite övernaturliga ungdomsböcker. För några år sedan, långt innan jag började bokblogga, kom jag att tänka på att nästan alla böcker med svenska som originalspråk bara handlade om fester och alkohol. Nu för tiden tycker jag faktiskt att detta helt har förändrats, boken Udda Verklighet till exempel har ingenting med fester och alkohol att göra.

Istället påminner den lite mer om dagens amerikanska ungdomslitteratur, med en stor skillnad, nämligen att Udda Verklighet utspelar sig i Malmö. Bara att det är en svensk stad tycker jag är lite roligt, även om jag inte har någon som helst koll på just Malmö. Det hade nog förstås varit ännu roligare att läsa boken om jag hade känt igen miljöerna boken utspelade sig i, men det fungerar bra ändå.

Jag drogs snabbt in i historien och då handlingen bara utspelar sig under några enstaka dagar är det väldigt svårt att inte fortsätta läsa hela tiden. En väldigt bra bok helt enkelt, och extra kul att den är svensk.

/Mathilda

One thought on “Udda verklighet

Kommentera

