Emma

MV5BMTM0OTY2ODYxNF5BMl5BanBnXkFtZTcwMzEwMTMzMQ@@._V1_SY317_CR5,0,214,317_Jag såg nyss den kanske mest kända filmatiseringen av Emma med Gwyneth Patrow i huvudrollen och jag måste säga att den var riktigt bra! Jag brukar i princip alltid tycka att boken är bättre än filmatiseringen av boken, men jag tycker nog annorlunda när det gäller klassiker. Det är klart att det är kul att ha läst många klassiker, men ibland tycker jag bara att det känns som något jobbigt, att tvinga sig igenom en lång bok med en massa svåra engelska ord. Dessutom finns det väldigt många välgjorda och bra filmatiseringar av klassiker – till exempel den här alltså.

Något jag verkligen gillade med den här filmen har att göra med en sak jag skrev i min recension som jag skrev efter att ha läst ut boken Emma. Jag skrev att jag störde mig en del på just karaktären Emma, hon kändes ganska självgod tyckte jag. I filmen blir det dock mycket bättre, där är hon en mycket trevligare karaktär att följa tycker jag. Filmen får också med alla viktiga delar i boken på ett bra sätt, utan att det känns stressat.

Ändå rekommenderar jag såklart att alla läser boken, men det jag menar är att filmen var också bra:D

/Mathilda

One thought on “Emma

Kommentera

