Safirblå

9163869624Författare: Kerstin Gier
Serie: Ädelstenstrilogin #2
Se även: Rubinröd

Hela den här serien borde verkligen ha varit samlade i en enda bok! Som Johanna skrev i sin recension hände det egentligen inte speciellt mycket i den första boken Rubinröd, och inte heller nu i den andra boken kände jag att handlingen kom speciellt mycket framåt. Safirblå börjar nämligen bara några timmar efter att Rubinröd slutat och det känns snarare som att det är nästa kapitel i Rubinröd, och inte nästa bok i serien.

Dessutom var det extremt förvirrande att börja läsa Safirblå, i alla fall för mig. Jag hade släppt Rubinröd helt och hållet, och hade därför ingen bra koll på karaktärerna. Nu kastades jag rakt in i en historia med massor av olika karaktärer varav vissa var spöken och demoner. Egentligen borde jag nog ha kollat upp vilka alla var, men då jag var lite lat blev det istället så att jag bara fortsatte läsa Safirblå utan att ha någon riktig koll på vilka alla var. Detta gjorde att jag inte kom in i boken på riktigt samma sätt som jag gjorde när jag läste Rubinröd, något som helt hade kunnat undvikas om de två böckerna hade varit sammanhängande.

Ändå kan jag inte låta bli att tycka om denna serie. Tidsresor är väldigt intressant att läsa om, och jag menar, det går faktiskt att helt enkelt läsa alla tre böckerna i serien i rad (i alla fall när tredje delen har kommit ut på svenska i höst).

/Mathilda

Kommentera

