Den gamle och havet

På semestern i år hade jag läst ut de två böckerna jag hade med mig och fick därför gå över på en bok som jag annars inte hade valt i första taget. Den gamle och havet. Jag känner mig däremot snäppet mer allmänbildad nu när jag faktiskt har läst den, trots att jag inte själv förstod de djupa parallellerna mellan fiskaren Sandiego och Jesus förens översättaren sa det rent ut. Och vad gäller handlingen blev jag inte direkt frälst. En gammal man var ute och fiskade, och så fiskade han lite till, och sen var boken slut. MEN, ett stort plus för språket. Ernest Hemingways taktik att skriva väldigt lite men berätta väldigt mycket. Även detta förstod jag utav efterorden men jag höll verkligen med. I efterhand har jag förstått att det är kallat isbergstekniken och att Hemingway var en riktig fena på det. Så för att sammanfatta lite, jag blev imponerad av Hemingways teknik men boken var ingen fröjd i sig för min del.

/Johanna

One thought on “Den gamle och havet

Kommentera

