Nemesis

nemesis-angelini_josephine-22575777-658020130-frntl

Författare: Josephine Angelini

Att bokblogga har nästan bara positiva effekter. Bokhyllan som växer så det knakar, en massa kul boktips och inte minst alla kommentarer:). En negativ följd till att jag började bokblogga har jag dock kommit på, nämligen att det är svårt att få tid till omläsningar. När jag skulle sätta igång och läsa Nemesis, tredje delen i en serie, så mindes jag väldigt lite av de två tidigare delarna. Jag hade koll på karaktärerna och den grundläggande handlingen men inte mycket mer än så. Därför funderade jag lite på att läsa om de två tidigare delarna innan jag började med Nemesis. Efter en blick på att-läsahyllan kände jag att det var lika bra att kasta mig över Nemesis direkt.

Så då började jag alltså läsa tredje delen utan att ha full koll på vad som hänt i de tidigare delarna och först och främst måste jag få ge ett litet diplom till författaren Josephine Angelini. Hon fixar det där med att få in en läsare som mig i historien utan att förklara exakt hela handlingen. Boken blev därför snabbt spännande och som tredje delen i en serie var det nästan omöjligt att inte dras in i historien.

Något som jag tyckte var mindre bra var då att den var skriven ur olika karaktärers perspektiv, utan någon direkt indelning. Helt plötsligt var det bara en ny karaktär som man fick följa och många gånger tänkte jag inte på att det var någon ny som berättade, förrän några sidor in i kapitlet.

/Mathilda

Kommentera

