Blunda och Hoppa

Författare: Sarah Dessen
Orginaltitel: This Lullaby
Utgivningsår: 2013

Remy är en ganska cynisk, lite bitchig tjej som tycker att relationer är bäst om de är korta och utan engagemang. Hon tar aldrig några risker, hon har noll tillit till människor, och hon är expert på att göra slut. Kanske har det någonting att göra med att hennes mamma är inne på sitt femte äktenskap och på att hennes pappa är död. Men så träffar hon Dexter, en musikerkille som inte alls är hennes typ. Tror hon.

Sarah Dessen är alltid väldigt bra, böckerna varierar endast i hur ”jättebra” de är. Blunda och Hoppa är en av Dessens böcker som jag ser som lite mindre jättebra, men som sagt fortfarande väldigt bra. Hennes sätt att måla upp karaktärer och ge dem egenheter och beskriva personlighetsdrag som är så träffande och sanna gör att hela boken blir levande (för alla Dessen-fans är detta bara upprepningar av det självklara). Tråkigt nog kunde jag här inte leva mig in i karaktärerna på samma sätt. Remy hade nya pojkvänner stup i kvarten och var en tjej med stake och festhumör, för mig var inte det en person jag kunde känna igen mig i.

Boken kretsade kring att våga ta risken att öppna upp för någon trots risken att bli sårad. Det är ett fint tema som även finns i Lock and Key (recension kommer), en bok jag läste i samma veva och därför var omöjlig att inte jämföra med. Av den blev jag mer övertygad och berörd än var jag blev av Blunda och Hoppa och därför försvann den lite i bakhuvudet medans Lock and Key höll sig kvar. Men sommarkänslan infann sig och det var en blandvändare. Så en given bok att läsa!

/Johanna

3 thoughts on “Blunda och Hoppa

  1. Håller verkligen med! En väldigt bra bok, men inte riktigt så bra som vissa andra av Sarah Dessens böcker är. Kunde inte heller känna igen mig i Remy så mycket.

Kommentera

