Clockwork Princess

CP2_coverFörfattare: Cassandra Clare
Serie: The Infernal Devices
Se även: Clockwork Angel & Clockwork Prince

Man kan verkligen undra varför det har tagit mig så lång tid att börja skriva den här recensionen. Ända sedan jag läste Clockwork Prince har jag varit otroligt spänd på att läsa den här sista delen i serien, och läste den gjorde jag så fort den kom ut. Ändå ingen recension.

Hur som helst, jag tyckte extremt mycket Clockwork Princess. Cassandra Clare kan verkligen konsten att skriva böcker som innehåller precis allt. Boken är spännande, intressant, rolig och till och med sorglig.

Bokens starkaste sida var då annars de tre huvudkaraktärerna Tessa, Will och Jem. De har växt extremt mycket sedan första boken och blir bara bättre och bättre för varje sida. Efter ett tag tröttnade jag dock lite på flera av de andra karaktärerna. I den här boken kändes det som att Cassandra Clare ville att ungefär tio personer skulle vara huvudpersoner samtidigt, och få ett kapitel någon gång ibland på sig att, i tur och ordning; ”ha det bra”, ”få problem”, ”försöka lösa problemet”, ”lösa problemet” och ”få sitt extreeemt lyckliga slut”. En aning tröttsamt tyckte jag att det blev mot slutet. Fast detta lilla problem överskuggas nästan helt och hållet av resten av händelserna i boken, vilket gör att jag absolut räknar hela The Infernal Devices-serien till en favoritserie.

/Mathilda

Kommentera

