The Maze Runner

200px-The_Maze_Runner_coverFörfattare: James Dashner
Se även Johannas recension

When Thomas wakes up in the lift, the only thing he can remember is his first name. His memory is blank. But he’s not alone. When the lift’s doors open, Thomas finds himself surrounded by kids who welcome him to the Glade – a large, open expanse surrounded by stone walls.

Just like Thomas, the Gladers don’t know why or how they got to the Glade. All they know is that every morning the stone doors to the maze that surrounds them have opened. Every night they’ve closed tight. And every 30 days a new boy has been delivered in the lift.

Thomas was expected. But the next day, a girl is sent up – the first girl to ever arrive in the Glade. And more surprising yet is the message she delivers.

The Maze Runners starkaste kort är för mig hur man aldrig vad som ska hända. Redan från den allra första sidan var det så pass förvirrande med en massa nya namn att jag inte ens började fundera på vart handlingen skulle ta vägen. Även efter att saker och ting klarnat något var det näst intill omöjligt att veta hur allt skulle utvecklas.

Jag gillar också hur alla karaktärer har helt egna röster, jag kan höra hur de låter i huvudet. De har också alla sina brister, vilket såklart gör dem mer levande.

Jag tycker verkligen att det ska bli roligt att se den här boken filmatiserad! Filmen kommer i februari nästa år och jag hoppas verkligen att den gör boken rättvisa. Miljöerna är så väldigt speciella att jag ibland hade svårt att se dem framför mig. Labyrinten till exempel, i mitt huvud blev väggarna av någon anledning bara ungefär tre meter höga istället för oändligt höga, min hjärna ville väl inte skapa högre murar… Detta kan dock helt förändras i en film vilket gör att jag nog kommer att tycka om filmen åtminstone lika mycket som jag tyckte om boken.

Det konstiga är att jag inte alls känner något behov av att läsa andra delen i serien. Efter sådana här spännande böcker brukar jag direkt börja fundera på att läsa del två, men nej det känner jag inte alls för. Kanske kommer jag att vilja göra det när filmen har kommit ut eller tidigare, kanske kommer jag aldrig läsa den. Jag tyckte i alla fall att The Maze Runner var en riktigt bra bok.

/Mathilda

3 thoughts on “The Maze Runner

Kommentera

