Gycklarens arv

gycklarens_arv-vikstrom_kersti-23086993-2636720582-frntlFörfattare: Kersti Vikström
Förlag: Opal

Nova är ett feodalt uppbyggt rike, där endast de allra rikaste är fria att styra sina liv. Esmeralda är tio år när hon skickas till huvudstaden Corona för att arbeta som kammarjungfru åt guvernörens äldsta dotter. Hennes föräldrar, liksom hon själv, är kontraktsarbetare, en slags livegna, och deras liv styrs av den som äger deras kontrakt. Under tiden som hon lever i palatset i staden upptäcker hon och börjar för sig själv ifrågasätta de enorma orättvisor som råder i landet. Under en resa till guvernörens släktingars gods på landet möter hon för första gången soller, en förtryckt folkgrupp som levde i Nova långt innan Esmeraldas folk kom dit. Där träffar hon även Storm, en soller som arbetar som slav på godset och som kommer att förändra hennes liv.

Det är alltid kul att bli positivt överraskad när man läser en bok. När jag såg baksidestexten på Gycklarens arv antog jag direkt att detta var en bok som passade in i den så kallade ”middle grade-genren”, det vill säga barn i åldern 10-12. Detta antog jag enbart eftersom att texten på baksidan var väldigt stor, och den lilla detaljen gjorde alltså att jag fick känslan av att det kanske inte riktigt var en bok för mig.

När jag hade kommit en bit in i boken märkte jag dock säga att jag hade ändrat mig. Även om huvudpersonen Esmeralda är tio år när boken börjar, utspelas huvuddelen av boken när hon är 15 år, och dessutom var själva landet där handlingen utspelas i så intressant att det var svårt att inte fastna. Det var också mycket lätt att tycka om karaktärerna (de karaktärer som var på Esmeraldas sida rättare sagt). Nästan så att det var lite för lätt att tycka om dem. Vissa stunder önskade jag nästan att fler som räknades som ”onda” inte skulle vara så genomgående elaka, samtidigt som det hade varit okej att de goda hade fler brister även de.

Kanske ska man inte alls placera in den här boken i någon direkt ålderskategori som jag gjorde när jag började läsa, den passar nog de flesta. Författaren tar upp flera tyngre teman som förtryck, våld och ett komplext samhälle. En oväntat bra bok:)

/Mathilda

Kommentera

