Helena och Hades

Författare: Josephine Angelini

Se även Mathildas recension av Helena, Hades och Nemesis.

I vilken miljö man läser en bok kan spela väldigt stor roll. Helena läste jag när jag låg på stranden nere i södra Frankrike och hade det allmänt underbart. Boken smittades av omgivningen och kändes därför som en väldigt bra bok. Jag funderade inte så mycket utan drogs bara med medan jag satt i skuggan under ett parasoll och hörde havet och måsarna. När jag kom hem skulle jag läsa bok två, Hades, och det var inte alls lika kul. Det gick bara inte, allt som tidigare hade varit så bra med Helena kändes plötsligt bara tramsigt. Halvgudar, övernaturliga förmågor och att de var ”skitsnygga” och perfekta uti fingertopparna. Det blev för mycket. Därför la jag ner läsandet av Hades, jag vill ha kvar känslan av att Helena var jättebra, vilket jag verkligen tyckte.

Mitt förhållande med trilogin Starcrossed är därför över här, vid halva andra boken. Jag avslutar med flaggan i topp, det jag läste var bra. Därför vill jag ändå rekommendera Helena för er och hoppas att ni får en bättre fortsättning med serien än vad jag fick.

/Johanna

3 thoughts on “Helena och Hades

  1. Jag måste bara säga att eran blogg är verkligen super! Idag var första gången jag var inne- men jag kommer definitivt tillbaka! Alltså böckerna ni har valt att läsa (går det att göra bättre val?) och sedan de bra råden. Ni förstår många av de böcker ni har recenserat har jag länge funderat över men jag tycker det är ganska svårt att hitta en hygglig blogg (med ungefär samma smak som jag). Men ni har verkligen lyckats fånga mitt intresse!

  2. Va tråkigt att du tyckte så. Jag läste Helena, trodde den skulle var knappt okej. Loved it! Älskade hela serien, inte det bästa någonsin. Men mycket bra!🙂

Kommentera

