Den femte vågen

den-femte-vagenFörfattare: Rick Yancey

Efter första vågen finns bara mörker. Efter andra vågen är det bara de som har tur som överlever. Efter tredje vågen är det bara de som har otur som överlever. Efter fjärde vågen finns bara en regel: lita inte på någon.
Nu är det gryning efter den femte vågen och Cassie flyr från De andra. De som ser ut som vanliga människor men som dödar alla de ser. De andra, som har splittrat jordens få överlevande. Cassies föräldrar är döda och hennes lillebror tillfångatagen. Nu flyr hon för livet, hon flyr från De andra. Cassie har valt att inte lita på någon. Hon vet att ensam är stark inte bara är ett slitet uttryck, utan det kanske enda sättet att hålla sig vid liv.

Just nu pratas det mycket om hur Den femte vågen ska vara nästa stora succé. Jag förstår verkligen vad det handlar om.

Även om boken handlar om hur jorden attackeras av utomjordingar (något jag inte direkt varit med om), var det som slog mig när jag läste boken hur verklighetstrogen den var. I början av boken finns ett citat skrivet av Stephen Hawking: Om vi skulle få besök av utomjordingar tror jag att det skulle sluta ungefär som när Christofer Columbus klev iland i Amerika – det vill säga inte så bra för ursprungsbefolkningen. Detta har jag aldrig tänkt på, men nu efter att ha läst den här boken känner jag bara att det stämmer. Det är troligt att om nu några utomjordingar skulle vara smarta nog att hitta jorden (innan vi hittar dem) så är de smarta nog att utrota människorna. Detta gjorde att det blev lite skrämmande vissa gånger i boken, det var lätt att relatera till det som händer med karaktärerna.

Vad jag kanske tyckte var lite sämre med boken var då att den kunde vara lite småseg vissa partier. Missförstå inte detta, Den femte vågen var en väldigt spännande bok, bara det att det ibland kunde stå lite väl stilla på händelsefronten. Andra delar var den som sagt mycket spännande vilket gör att jag troligtvis kommer att minnas den här boken som en väldigt bra bok.

/Mathilda

Kommentera

