Filmrecension: Vampire Academy

Här kommer ett (tyvärr) sågande inlägg om filmatiseringen av Vampire Academy. Jag var ärligt talat väldigt spänd på att se den, bokserien av Richelle Mead är ju en av mina favoritserier så jag hoppades absolut på att den skulle bli till en fantastisk film-serie. Jag måste säga att mina förhoppningar sjönk några grader när första trailern kom (den var inte särskilt bra) och ytterligare lite till när det visade sig att filmen plötsligt inte ens skulle komma på bio i Sverige. Nu har jag i alla fall sett filmen och jaa, vad ska man säga om det… Ärligt talat något av det hemskaste jag har sett på länge. Att se en favoritbok slaktas så fullständigt som Vampire Academy, alltså det var rent ut sagt jobbigt att titta på!

För det första gillar jag inte ALLS Lissa i filmen. Skådespelaren må vara en bra skådespelare, men hon gick inte alls ihop med min egen bild av Lissa vilket jag störde mig på från första stund. Rose var ändå helt okej, men i det fallet störde jag mig mer på alla hennes ”one-liners” hon slängde ut som bara lät extremt klyschiga och onaturliga.

Och manuset sedan! Snälla film-skapare därute: Hitta väldigt gärna på andra sätt att berätta för film-publiken om vad som har hänt innan filmen tog sin början, än att låta karaktärer berätta det för varandra! Särskilt två karaktärer som är bästa vänner, har spenderat ungefär hela livet med varandra och hmm nämnde jag att de har ett magiskt band till varandra så att de i princip kan KÄNNA VARANDRAS KÄNSLOR? Då behöver de inte säga till varandra att de har varit på rymmen i si och så många år.

Nu kanske jag egentligen inte ska uttala mig om den här filmen, med tanke på att jag faktiskt stängde av efter ungefär 10 minuter (när jag hade hunnit se ett alldeles för våldsamt slagsmål, samt en kråka som lite random flög in i en gravsten och dog…). Det var dock alldeles tillräckligt för mig för att se att det här inte var någon film jag ville lägga tid på (kanske för att jag råkade titta på den alltför nära inpå en tenta…). Samtidigt känns det tråkigt att avråda från att se filmen då många har sett fram emot den… Så jag kan säga att jag antagligen såg för lite för att verkligen vara säker. Med lite tålamod kanske filmen utvecklas till något helt okej-bra? Jag ska intala mig själv det, att den egentligen är väldigt bra och att jag bara hade för dåligt tålamod:).

/Mathilda

One thought on “Filmrecension: Vampire Academy

1. Hej! Har inte läst böckerna men funderar helt klart på att göra det- efter att ha sett filmen. Tycker att filmen är jättebra, förstår dock om man blir besviken när filmen inte riktigt stämmer överens med boken, speciellt när karaktärerna inte känns rätt! Ska iallafall läsa böckerna, som förhoppningsvis är ännu bättre.🙂