Bokhyllebingo

Bokbeate har varit jätteduktig och översatt en så kallad booktuber-tag till svenska. Såhär skriver hon:
Det man ska göra är att hitta saker i sina bokhyllor enligt ett antal punkter. Totalt är det tjugo punkter vilket det betyder att det finns tjugo poäng att tjäna in. Det hela går ut på att få så många poäng som möjligt!

Klicka HÄR för att komma till Bokbeates inlägg.
Här nedan är min lista (Mathilda), Johanna kommer inom kort att göra tagen hon också:)

Hitta en bok vars författare eller titel innehåller bokstaven Z
En relativt okänd bok, men väldigt bra tyckte jag när jag läste den för några år sedan. Den handlar om vad som händer efter döden, och är helt enkelt speciell.
zevin_annanstans

Hitta en klassiker
En riktig ”klassiker”-klassiker…
IMG_0030[1]
Hitta en bok med en nyckel på omslaget
Oj se där, trodde faktiskt inte att jag hade en bok med nyckel på.
IMG_0031[1]


Hitta något i din bokhylla som inte är en bok
Jag är ganska så säker på att det här inte är en bok:)
IMG_0032[1]
Hitta den äldsta boken i din bokhylla
Nästan lite pinsamt kan jag tycka…den här är från 2001 och är alltså den äldsta boken i min bokhylla. Antar att jag helt enkelt är väldigt bra på att rensa ut gamla böcker.
IMG_0033[1]

Hitta en bok med en tjej på omslaget
Anne på Grönkulla har vi här:)
IMG_0034[1]

Hitta en bok som innehåller djur
Jag missar aldrig en chans att ta kort på dessa fiiina böcker. Skulle ärligt talat kunna fylla hela Bokgläntan med inlägg där jag har tagit kort på dem… Och innehåller djur gör de ju med, så varför inte? 
IMG_0036[1]

Hitta en bok med en manlig protagonist
IMG_0037[1]

Hitta en bok med bara ord på omslaget
Ja, jag vet… Det är inte riktigt bara ord på det här omslaget, längst upp i högra hörnet är det två bilder. Jag kände dock att det var i alla fall var väääldigt många ord på omslaget så det kanske räknas som något?
IMG_0038[1]

Hitta en bok med illustrationer
Jag tycker nog att illustrationerna var det bästa med den här boken faktiskt.
IMG_0039[1]IMG_0040[1]

Hitta en bok som har guldbokstäver
Boken är inte riktigt så här liten, men kände att guldbokstäverna var det viktiga här. Förutom att de talar lite danska i boken (som inte engelska läsare förstår, men som vi svensktalande kan förstå) så är den inte så speciell.
IMG_0041[1]

Hitta en dagbok (sann eller påhittad)
Brev räknar jag som dagbok:)
IMG_0042[1]

Hitta en bok vars författare har ett vanligt namn
IMG_0043[1]

Hitta en bok som har en närbild på omslaget
Jaaa…vad har Mathilda tänkt nu liksom… ?! En lite lagom sönderläst bok, också är bilden uppochnerpå för att göra allt bättre. Jaja, det är hur som helst en närbild på en blomma på omslaget (varför den hamnade uppochnerpå har jag ingen aning om)
IMG_0044[1]

Hitta en bok som utspelar sig i en tidig tidsperiod
Utspelar sig under Franska Revolutionen, vilket jag räknar som en tidig tidsperiod.
IMG_0045[1]

Hitta en inbunden bok utan sitt omslag (dust jacket)
Är det fusk att ta av en boks dust jacket bara för att ta bilden? Om det är fusk så får någon protestera, och isåfall får jag nog inget poäng på den här frågan…
IMG_0046[1]

Hitta en turkos bok
IMG_0048[1]

Hitta en bok med stjärnor på omslaget
IMG_0049[1]

Hitta en bok som inte är för ungdomar (Young Adult)
IMG_0050[1]

Hitta en bok vars författare varken är engelsktalande eller svensk
Tysk författare har vi här:)
IMG_0051[1]

Sådär ja, det borde bli ungefär 20 poäng (om ingen har någon protest:D).
Jag taggar: Anna från Boktycke, Amelie från Amelies Boktips, Agnes och Frida från Booklovin, Andréa från Andréa i Boklandet och Man från Bokskadad

/Mathilda

6 tankar om “Bokhyllebingo

  1. Rolig tagg! Spontant känns det som att jag själv knappt har någon bok som passar in, haha, men efter lite bokhyllegranskning ska jag nog kunna hitta några. Tack för taggningen! 🙂

  2. Åh, vad söt flodhäst (eller är det en flodhäst?) som inte är en bok!!! 😀 Och inte tänker jag protestera någonting, bra gjort! 😉

  3. Ping: Bokhyllebingo! | Boktycke

Lämna en kommentar