Filmrecension: Divergent

I förra veckan var var jag och Johanna och såg filmatiseringen av Divergent. Som var jättebra! Sådär gå-hem-från-bion-och-vara-glad-för-man-har-sett-en-superbra-film bra!! Ännu bättre kanske! För här har vi en filmatisering att vara riktigt, riktigt nöjd med. Alla de viktiga delarna av boken fanns med, och hela känslan var bara allmänt rätt. Jag blir glad bara jag tänker på det!

Först gillade jag att de hade med vissa låtar med sång, exempelvis så hade Ellie Goulding en väldigt bra låt precis innan själva ”valceremonin”, Hanging on, som passade perfekt. Och Dauntless entré gjordes så väldigt mycket bättre eftersom att deras instrumentala ”signatur” var så träffande rätt.

Det kändes också som att i princip alla karaktärer hade fångats på pricken. Särskilt Tris och Four. Jag vet att många fans var lite skeptiska till att Four var så pass mycket äldre i filmen än i boken, men ärligt talat fungerade det alldeles toppen. Han var på något sätt precis samma person i filmen som jag minns honom i boken vilket jag tror bidrog mycket till att filmen blev så lik boken. Och även Tris gjordes rättvisa. Hon fungerade så extremt bra som huvudperson, jag vet att i alla fall jag verkligen led med henne i många scener. Då hon inte alls är någon superhjälte i början kan man lätt tänka sig in i hennes situation. Skådespelaren som övertygade mig minst var då ärligt talat Ansel Elgort vilket gör mig lite nervös inför The Fault in Our Stars som kommer i sommar. Hoppas verkligen att han gör rollen rättvisa. Äsch då, vem försöker jag lura, klart han kommer. The Fault in Our Stars kommer bli bra, det bara är så.

Fast nu var det Divergent det handlade om… Jag är alltså väldigt nöjd, och kommer absolut se den igen. Förhoppningsvis blir nästa film i serien lika bra. Allegiant vågar jag inte riktigt hoppas på, särskilt med tanke på att den ska bli uppdelad i två filmer (varför liksom??). Men for now är jag väldigt glad över att Divergent blev bra:).

Här finns min och johannas recension av Divergent: Recension 1, Recension 2.

/Mathilda

Lämna en kommentar