Divergent

Författare: Veronica Roth
Serie: Divergent #1

In a future Chicago, 16-year-old Beatrice Prior must choose among five predetermined factions to define her identity for the rest of her life, a decision made more difficult when she discovers that she is an anomaly who does not fit into any one group, and that the society she lives in is not perfect after all.

Wow!! Alltså: WOW!! Det här är en sådan bok som bara måste bli en ny favorit!! Den var så extremt bra. Sådär måste-vakna-tidigare-för-att-hinna-läsa-innan-skolan-börjar-bra! Jag förstår EXAKT varför den blev Favourite book of 2011 på Goodreads!! Och nu använder jag extremt många utropstecken märker jag, men det är ju bara för att den är så extremt bra!

Ja, den här var så spännande så att det nästan inte är klokt. Jag fastnade efter ungefär ett kapitel, och även om det var lite svårt att hänga med i början med alla nya namn så kände jag att den kunde bli väldigt bra. Sedan var jag fast. Hela tiden hände det nya saker, eller var på väg att hände nya saker så det gick inte att sluta läsa. ”Sträckläsning” borde göras till synonym för Divergent känner jag.

Den fick mig tänka på Harry Potter-böckerna och på Vampire Academy-böckerna, det bästa av två världar liksom… och lite till såklart. Nu säger jag inte att den här är bättre än Harry Potter böckerna, men Harry Potter-böckerna är egentligen en egen helt kategori så det är orättvist att jämföra en bok med den. Divergent var i alla fall otroligt bra!!

Så just nu sitter jag alltså och vaktar min brevlåda. Jag beställde andra delen i serien, Insurgent, redan innan jag hade hunnit en fjärdedel i den här, så väl planerade jag:). Så fort boken hamnar i brevlådan kommer jag att kasta mig över den! Dags att uppdatera min sida med favoritböcker tror jag minsann… Förresten skulle jag gissa på att Insurgent kommer att hamna i den nya headern som jag och Johanna håller på att fixa. Det omslaget är ju så fint och jag bara vet att jag kommer att tycka om den med!

/Mathilda

3 tankar om “Divergent

  1. Måste också beställa Insurgent snart!

    Och angående att läsa på tyska, så tänkte jag häromdagen på att läsa Cornelia Funkes Tintenherz. Har inte läst något av henne förut, men om jag ändå ska göra det kan jag ju göra det på tyska, eller hur?

Lämna en kommentar