Tretton skäl varför

Författare: Jay Asher
Förlag: Bokförlaget Langenskiöld
Originaltitel: Thirteen reasons why

När Clay Jensen kommer hem från skolan en dag hittar han ett paket adresserat till honom utanför ytterdörren, utan avsändare. Sju stycken kassettband ligger i, alla inspelade av Hannah Baker. Hannah tog livet av sig två veckor tidigare men innan det spelade hon in dessa kassettband med tretton skäl varför hon tog livet av sig. Kassettband skickas nu runt till alla som har varit med och påverkat henne i hennes beslut.

Alla borde läsa den här boken. Jag har inte läst någon liknande förut och den visar tydligt hur stor skada små händelser kan göra. De tretton som fick kassettband, dvs de som gjorde att Hannah tog livet av sig, tänkte inte på att hon skulle ta livet av sig som följd av det de gjorde. De tänkte inte på hur hon kände sig.

I början tyckte jag att det var lite svårt att riktigt komma in i boken eftersom när Hannah pratar på kassettbanden är texten kursiv och när Clays tänker något eller pratar med någon är det vanlig text. Det var lite förvirrande när det var varannan mening, men efter ett tag tänkte jag inte ens på det.

Det var riktigt svårt att sluta läsa Tretton skäl varför. Precis som Clay hela tiden var tvungen att lyssna på ett kassettband till var jag själv bara tvungen att läsa några sidor till. Därför tog det bara lite längre tid att läsa den än det tog för Clay att lyssna på alla banden. Jag håller med citatet som står på framsidan av boken: ”Den här boken kan man inte lägga ifrån sig”.

/Mathilda

En tanke på “Tretton skäl varför

Lämna en kommentar