The Perks of Being a Wallflower

Författare: Stephen Chbosky

This is the story of what it’s like to grow up in high school. More intimate than a diary, Charlie’s letters are singular and unique, hilarious and devastating. We may not know where he lives. We may not know to whom he is writing. All we know is the world he shares. Caught between trying to live his life and trying to run from it puts him on a strange course through uncharted territory. The world of first dates and mixed tapes, family dramas and new  friends. The world of sex, drugs, and “The Rocky Horror Picture Show, ” when all one requires is that perfect song on that perfect drive to feel infinite.

Jag har läst många positiva recensioner av den här boken. Bland annat så tyckte Johanna här på Bokgläntan väldigt mycket om den, så det var med höga förväntningar jag öppnade den och började läsa.

Tyvärr tycker jag inte riktigt att den levde upp till det positiva jag hade hört om den. Det var egentligen inget större fel på den, den var trevlig att läsa och jag tycker om språket. Jag fastnade dock inte för karaktärerna riktigt, och tycker att det var lite för mycket prat om droger och sådant.

Fast nu i efterhand kommer jag att tänka på hur roligt det var att läsa om allt som var så typiskt tiden boken utspelas i. Bland annat ”mixtapes” nämns många gånger. Det är också just språket som jag minns som väldigt bra, så jag tror ändå att detta är en bok som kommer att växa ju längre tiden går.

Filmen som kommer ut snart kan jag absolut tänka mig att se! Oj, nu känner jag att jag helt ändrade åsikt i den här recensionen… Jag började ju med att säga att jag inte tyckte att den var så värst bra alls… Jag tycker nog helt enkelt att den inte riktigt levde upp till förväntningarna, men ändå en läsvärd bok.

/Mathilda

Lämna en kommentar