Beautiful Creatures

6304335Författare: Kami Garcia & Margaret Stohl
Serie: Caster Chronicles #1

En förbannelse, ett val, två öden ? När sextonårige Ethan möter den nya mystiska tjejen Lena, inflyttad till det lilla sydstatssamhället Gatlin, slår det gnistor. Hennes gröna ögon, mörka hår och gåtfulla personlighet fascinerar Ethan. De dras obevekligt till varandra, men deras kärlek är farlig och hotar att avslöja mörka hemligheter ur det förflutna.

När Lena fyller sexton år kommer hon att förändras. En okänd värld av magi väntar på att slå klorna i henne. Hennes krafter håller på att vakna, och hennes kärlek till Ethan kan inte få fortsätta ? Men Ethan är beredd att göra vad som helst för att inte förlora Lena. Han tänker inte ge upp.

Jag har länge tänkt läsa den här boken, men av någon anledning hamnar den alltid i andra hand vilket betyder att den inte blir läst i första taget… Jag tycker dock inte speciellt mycket om att se filmatiserade böcker innan jag läst boken så därför, när jag skulle se filmen, läste jag boken.

Först och främst tycker jag inte riktigt att den lever upp till att hype. Jag kan helt enkelt inte låta bli att tänka på Twilight när jag läser den. Jag vet att det absolut inte finns några likheter: I den här boken är det ju tjejen som har övernaturliga förmågor och inte killen. Handlingen utspelas i en liten stad i södra USA istället för en liten stad i norra USA, och dessutom träffas Lena och Ethan på engelskalektionen istället för på biologin. Men problemet för mig är att det känns som att författaren har tagit delar av Twilight och ändrat för att få en ny historia som ska vara unik… Men hur som helst, när jag väl kom över detta så började det hända mer grejer i Beautiful Creatures och ju mer som hände, desto längre ifrån Twilight kom den på något vis.

Lite lång kan jag tycka att den var, men överlag riktigt bra! Jag gillar verkligen hur de historiska händelserna binds ihop med de nutida.

Om jag skulle gissa kommer jag ändå inte komma ihåg den här boken som en favoritbok i framtiden. Jag är inte ens säker på om jag kommer att läsa nästkommande delar i serien… Något jag är nästan säker på att jag kommer att göra är dock att se nästkommande filmer. Jag tyckte nog ärligt talat att filmen var bättre än boken:D

/Mathilda

2 tankar om “Beautiful Creatures

  1. Jag har planerat att läsa Beautiful creatures, jag har hört mycket gott om den så jag har ganska höga förväntningar. Jag har sett filmen och kan hålla med dig om att den är ganska lik Twilight, men ändå inte 🙂

Lämna en kommentar