Resten får du ta reda på själv

Författare: Lauren Oliver
Förlag: Bonnier Carlsen
Originaltitel: Before I fall

Det är den 12 februari, fredagen före Alla Hjärtans Dag, och skolan firar ”Cupid Day” med att eleverna skickar rosor till varandra. En toppendag för Sam och hennes kompisar – de är skolans fruktade innegäng och får flest rosor av alla. Dagen avslutas med en stor fest. Klockan 00:40 dör Sam. Hennes liv är slut, över, finito. Allt blir svart. Men så ringer väckarklockan och det är den 12 februari. Igen. Var allt en mardröm? Nej, tyvärr inte. Men vad är det då? Läs så får du veta!

OBS!Detta är inte en bok om änglar. Huvudpersonerna är synnerligen mänskliga. Det enda ovanliga är att Sam får 7 chanser på sig för att göra allt rätt och bra på sin dödsdag. Och det är sjukt spännande. Sam är inte så himla trevlig, men hon ger oss en del tips om vad som verkligen är viktigt i livet.

Det är så konstigt tycker jag. Tänk att man kan läsa om exakt samma dag sju gånger, och ändå blir det inte tråkigt! Nu är ju inte den där samma dagen inte så likadan förstås, men ändå. För jag tyckte att den här boken var riktigt intressant, den fick mig att fundera. På vad som hade gjort Sam den hon var, och hur mycket som behövdes för att hon skulle ändra sig själv.

Något som störde mig var då en väldigt, väldigt liten detalj, men jag hakade upp mig på det. Några textrader ur musikalen Annie är med i den här, översatta, och jag bara stör mig på hur konstigt översatta de är. Jag förstod nästan inte var de kom ifrån först. En liten detalj bara. Kanske borde jag ha läst den på engelska istället…

/Mathilda

En tanke på “Resten får du ta reda på själv

Lämna en kommentar