The Fault in our Stars

Författare: John Green

Johannas recension hittar ni HÄR

För ungefär ett år sedan läste jag någonstans om en bok som precis hade gått upp som etta på Amazons lista över mest sålda böcker. En bok som inte skulle komma ut förrän många månader senare. Men som ändå var den mest sålda boken på Amazon… Detta var The Fault in our Stars. Tydligen hade författaren John Green gått ut på Twitter och sagt att han skulle signera varenda förbeställt exemplar, också *vips*blev boken etta!

Nu, ungefär ett år senare, har jag läst denna bok och jag kan bara tycka att den där förstaplatsen var välförtjänt. The Fault in our Stars är en ny favoritbok för mig. Utan tvekan! Jag skriver upp den på min lista i ”Mathilda-fliken” NU.

Då boken handlar om cancer visste jag att den antagligen skulle vara sorglig. Det var jag förberedd på och det var den verkligen. Vad jag inte hade förberett mig på var att den skulle vara rolig. Det var den. Jag gillade verkligen dialogerna i boken. De var skrivna på ett sätt som gjorde att jag helt plötsligt kom på mig själv med att sitta och småle. Sådana dialoger vill jag ha mer av:)

Så jag kan bara rekommendera er som inte har läst den ännu, att läsa den. Ni kan till och med läsa den svenska översättningen som kommer ut i januari. (Även om omslaget är lite (eller mycket) fulare, och även om titeln också den är lite (eller mycket) fulare). Läs den bara!

/Mathilda

2 tankar om “The Fault in our Stars

  1. Ord. Jag älskar ord. Jag skulle kunna leva på ord. Eller, det är inte riktigt sant – jag älskar mat också, och godis. Och glass. Men orden är viktiga, de har alltid varit viktiga. Två av mina favoritlekar när jag var liten var att hitta på allittererande meningar och att böja svaga verb starkt. Och så har jag förstås alltid älskat böcker. Mina föräldrar läste mycket för mig, och när jag väl hade lärt mig läsa så läste jag också mycket själv.

Lämna en kommentar